DFDS Seaways is de grootste ferrymaatschappij in Noord-Europa. Alleen op de lijn IJmuiden/New Castle worden jaarlijks al meer dan een half miljoen mensen vervoerd. Met 55 schepen en een brandstofrekening van miljoenen euro’s per jaar is op het brandstofverbruik besparen dan ook geen overbodige luxe. Onze hulp werd gevraagd om de mogelijkheden te onderzoeken.
Brandstofverbruik nauwkeurig meten
Om het èchte brandstofverbruik aan te tonen en hoeveel besparing daarop precies mogelijk was, werd ons gevraagd een omvangrijke test uit te voeren. Drie ferries die op dezelfde overtocht varen (Duinkerken/Dover) werden daarom voorzien van identieke KRAL brandstofverbruiksystemen.
Met behulp hiervan kon men alle motoren efficiënt monitoren. Per schip gaat het daarbij om maar liefst 4 hoofdmotoren voor de voortstuwing, 3 hulpmotoren voor de stroomvoorziening aan boord en 2 boilers die de warmwatervoorziening regelen.
De testopstelling
Iedere motor kreeg een aanvoer- en een retourflowmeter geïnstalleerd, compleet met temperatuursensoren en een flowcomputer voor de signaalverwerking. Deze flowcomputers sturen de signalen naar de Engine Control Room waar engineers het systeem vervolgens monitoren.
Op de brug werden eveneens drie schermen geïnstalleerd zodat ook daar het brandstofverbruik inzichtelijk was (zie onderstaande foto’s). Het systeem werd daarnaast gekoppeld aan GPS waardoor het verbruik per nautische mijl kon worden uitgelezen. Deze data kan per e-mail naar het hoofdkantoor worden verzonden.
De testresultaten
Onze tests hebben een nauwkeurig inzicht gegeven in het brandstofverbruik en de besparing die daarop mogelijk is. Als reactie hierop heeft men antifouling systemen ingezet en de schroeven beter afgesteld.
Tevens geeft het grote gebruiksgemak van het Kral-systeem de kapitein snel inzage in het actuele brandstofverbruik van het schip waardoor een blijvende besparing mogelijk wordt gemaakt.
Is dit ook iets voor jouw schip?
Onze oplossing is een relatief kleine ingreep, maar levert een enorme winst. Met slechts een kleine montage op het leidingwerk van de motor worden er speciale flowmeters ingebouwd. Lees meer op de pagina: brandstofverbruik meten