Rijkswaterstaat startte een aantal jaren geleden het project Maaswerken. Het plan beslaat een totale lengte van 222 kilometer en bestaat uit meer dan 50 deelprojecten.
Door de doelstellingen van dit project vinden op verschillende plaatsen in Nederland ingrijpende werkzaamheden plaats – bijvoorbeeld aan de sluizencomplexen van Sambeek en Belfeld. Door onze ervaring met complexe hydraulische toepassingen werden wij bij dit deelproject betrokken.
Waarom project Maaswerken?
De Maas beter bevaarbaar maken voor grotere binnenvaartschepen (Vb-klasse); dat is één van de doelstellingen. Door deze aanpassingen kunnen vanaf 2015 belangrijke industriegebieden in Duitsland, Frankrijk, België en Nederland worden bereikt. De Maasroute vormt daarmee een belangrijk alternatief voor het toenemende wegverkeer.
Complex project
De sluizen Belfeld en Sambeek stammen uit 1928 en de modernisering bracht dan ook de nodige uitdagingen met zich mee. In dit deelproject kwamen maar liefst vijf disciplines samen; waterbouw, werktuigbouw, betonbouw, staalbouw en installatietechniek. Om dit complexe werk in goede banen te leiden, is volgens het ‘systems engineering’ principe gewerkt, een relatief nieuwe projectmethodiek in de grond-, weg- en waterbouw.
Samenwerking
Ingenieursbureau A.P. van den Berg uit Heerenveen nam de hydraulische installaties voor haar rekening. Zij verdienden hun strepen o.a. in de on- en off-shore. Door onze ervaring met hydraulische toepassingen en onze innovatieve instrumenten, werden wij door hen bij dit project betrokken.
De uitdaging bij hydrauliek in sluizen
De dynamiek van waterdruk en de stabiliteit van de constructie zorgden voor een aantal uitdagingen. Het is overbodig om te vermelden dat de sluizen onder hoge druk staan en ten allen tijde bewaakt moeten worden. Mocht de druk te hoog worden dan moet het systeem direct alarm slaan. De doorgang zelf dient volledig beveiligd en perfect bediend te kunnen worden. Er moet worden voorkomen dat scharnieren beschadigen of kapot gedrukt worden door zwerfvuil of wrakhout tussen de sluisdeuren.
Hydrauliek tot op de millimeter nauwkeurig
Wij plaatsten maar liefst 24 exemplaren van onze Kral OMG flowmeter in de hydraulische leidingen. Dit instrument kan voortreffelijk met de extreme omstandigheden en hoge druk omgaan. Door de nauwkeurigheid van dit apparaat kan uiterst precies de positie van de sluisdeur worden bepaald. Hierdoor kunnen de sluisdeuren tot op de millimeter nauwkeurig bestuurd worden. Indien bij het openen de druk van het systeem te hoog wordt, dan controleert het bewakingssysteem de positie van de sluisdeur en slaat direct alarm. Andere voordelen van deze flowmeter zijn bijvoorbeeld de enorme robuustheid en het feit dat er geen kwetsbare mechanische delen op de meetinrichting zitten.
Kral OMG Flowmeter (klik om te vergroten).
Gebouwd voor de toekomst
De installaties voor de sluiscomplexen Belfeld en Sambeek zijn hierdoor volledig afgestemd op de moderne technische eisen en veiligheidsnormen. De aandacht is daarbij niet alleen naar het te bouwen object uit gegaan, maar ook naar het latere onderhoud. Door de hoogwaardige materialen en technieken die door alle partijen zijn toegepast, zijn de sluiscomplexen uiterst veilig en worden hoge toekomstige onderhoudskosten voorkomen.
[slider][slide link=”http://inter.snv-ontwikkeling.nl/wp-content/uploads/2015/08/Intercontrol-flowmeter-hydrauliek-2.jpg”][/slide][slide link=”http://inter.snv-ontwikkeling.nl/wp-content/uploads/2015/08/Intercontrol-flowmeter-hydrauliek-3.jpg”][/slide][/slider]
– Opdrachtgever | Rijkswaterstaat
– Opdrachtnemer | Heijmans Civiel
– Elektrotechnische installaties | Alewijnse
– Stalen sluisdeuren | Hillebrand (staalbouw) i.s.m. Hakkers (constructie)
– Hydraulische installaties | A.P. van den Berg i.s.m. Intercontrol